Yhdistys

Lounais-Suomen Lihastautiyhdistys ry on vuonna 1981 perustettu harvinaisia lihastauteja sairastavien ihmisten etujärjestö. Toimialueenamme on Varsinais- Suomi, Satakunta ja Ahvenanmaa. Alaosastot ovat Porin seudun lihastautiklubi ja Rauma ja ymbrystä dystrofiaseor.

Lounais-Suomen Lihastautiyhdistys ry on valtakunnallisen Lihastautiliitto ry:n jäsenjärjestö.

Toimintaan kuuluu vertaistuen ja -toiminnan järjestäminen, vapaa-ajan toiminnan mahdollistaminen vapaaehtoistyötä kehittämällä, tiedon lisääminen lihastaudeista, niiden hoidosta, kuntoutuksesta, tutkimuksesta ja sosiaaliturvasta.

Vertaistapaamisilla, virkistystoiminnalla ja liikuntaryhmillä pyritään lisäämään fyysisiä ja psyykkisiä voimavaroja lihassairaille ja heidän läheisille. Pyrimme myös neuvomaan, opastamaan, ohjaamaan ja tukemaan yhdistyksen jäseniä elämän eri vaiheissa.

Avustajakeskus on yhdistyksen palvelutuotannon tärkein osa. Avustajakeskus välittää ja kouluttaa vapaaehtoisia ja palkallisia avustajia henkilöille, joilla on liikunta-, näkö- ja/tai kehitysvamma sekä muistiasiakkaille. Avustajakeskus toimii yhteistyössä hyvinvointialueiden, vammaisjärjestöjen, sosiaali-, terveys- ja liikuntatoimien, seurakuntien sekä muiden tarpeellisten julkisen sektorin tahojen kanssa kehittääkseen tomintaansa.